De toepassing van NOS (NITROUS OXIDE GAS,N20, een gasmengsel van stikstof en
zuurstof) was in Nederland tot voor kort vooral voorbehouden aan het ziekenhuis,
waar het als verdoving gebruikt. Maarrr , NOS kent meerdere manieren om je in de zevende hemel te laten belanden. Wordt het ingespoten in een verbrandingsmotor dan zorgt NOS voor een flinke vermogensboost. Steeds vaker zien we straatauto's met een of zelfs meerdere gasflessen.
Dit zijn dat vooral extremere bolides die vaak ingezet worden bij sprintwedstrijden. Hier is NOS dan ook bij uitstek voor geschikt, omdat het welis waar een flinke, maar ook korte vermogensboost geeft.
Voor het ontstaan van dit wondermiddel moeten tot kort na de eerste wereld oorlog, toen het goedje werd uitgeprobeerd om vliegtuigen sneller op grotere hoogten te krijgen. In de luchtvaart werd het (soms) toegepast tot in WOII, maar met de komst van straalmotoren verdween de interesse. de techniek werd in amerika en later ook in Engeland voorzichtig
overgenomen door het autogekke publiek. Het gas werd vrij populair bij dragracers op 2, 3, of vier wielen. In de jaren 70 sloegen snelheidsduivels op grote schaal aan het knutselen met NOS. In 1978 zetten de Amerikaanse coureurs/monteurs Mike Thermos en Dale Vaznaian het eerste Nitrous Oxide Systems op. Zij begonnen met de productie van goede en veilige NOS-systemen voor het grote publiek zoals we dat nu nog kennen.
|